Українська ГТС та газосховища мають стратегічне значення для Європи
На думку Комісара ЄС з питань енергетики Гюнтера Оттінгера, в найближчі роки інвестиції міжнародних інституцій «вдихнуть нове життя» в українську газотранспортну систему (ГТС).
Зважаючи на події у Північній Африці, аварію на японській атомній станції «Фукусіма» і перегляд низкою європейських країн використання атомної енергетики у бік скорочення кількості АЕС, потреба Європи в російському газі ще зростатиме і постачання через Україну не знизяться. Навіть якщо на повну потужність запустять «Північний потік» і «Південний потік», то потреба в Україні як країні-транзитері все одно залишиться.
За даними досліджень Центру Разумкова, через українську ГТС буде проходити як мінімум 60 млрд. куб. м газу. Тобто, об'єктивно, немає жодних альтернатив модернізації української ГТС. При цьому експерти звертають увагу, що експлуатаційні витрати по «Південному потоку» в 2,5 рази вищі, ніж по українській ГТС. Експлуатація підводних трубопроводів відчутно дорожча. До того ж, у разі аварії підводний газопровід практично не підлягає відновленню.
Модернізація ГТС і розвиток мережі українських підземних сховищ газу (ПСГ) — в інтересах України, Європейського Союзу та Росії, підкреслюють експерти. Українські ГТС і ПСГ здатні зіграти ключову роль у стратегічній стабільності європейського енергетичного ринку. Їх модернізація та розвиток є великим, довгостроковим проектом. Він складний як у технічному, так і в політичному плані. Але його реалізація дозволить підвищити енергетичну безпеку країн Європи. Всі чудово розуміють, що серед усіх варіантів поставок природного газу до Європи українська ГТС є найбільш економічно ефективною. Для того, щоб повною мірою використовувати її потенціал, необхідно забезпечити рівноправне взаємовигідне співробітництво України, ЄС та Росії. Як відомо, український Уряд неодноразово підкреслював свою зацікавленість у ньому і готовність зробити все, щоб перевести розмови про необхідність співпраці в практичну площину. Газовий конфлікт України та Росії в останні роки свідчить про необхідність загальної координації дій щодо енергетичної безпеки країн ЄС із повноправною участю України. При цьому український Уряд висловлював готовність надавати всебічну підтримку компаніям, які братимуть участь в модернізації газотранспортної системи. Він обіцяє підтримувати не лише українські, але й зарубіжні компанії, які погодяться інвестувати в українську ГТС. На думку експертів, Україна особливо зацікавлена у розвитку мережі українських підземних сховищ газу (ПСГ) і модернізації газотранспортної системи в контексті створення газового хаба на своїй території. Експерти вказують, що практично на кордоні з країнами, що входять до ЄС, розташована унікальна система ПСГ із загальною активною місткістю, що перевищує 31 млрд. куб. м газу. Враховуючи цей
фактор, створення хаба на території України може бути надзвичайно цікавим як для України, так і для країн ЄС, насамперед — розташованих у Східній та Центральній Європі.
За оцінками західних фахівців, технічний стан української ГТС, виявляється, не такий вже й поганий, як про це заявляє російський «Газпром».
За розрахунками експертів Mott MacDonald, порівняно недорогі ремонти дозволять утримувати ГТС України в нормальному робочому стані до повної модернізації. За їх даними, реконструкція та модернізація обійдеться «Укртрансгазу» (НАК «Нафтогаз України») як мінімум у 4,8 млрд. дол. США за семирічний період. Експерти Українського союзу промисловців і підприємців (УСПП) відзначають зацікавленість українських підприємств в участі у модернізації української ГТС. Вони звертають увагу, що національні виробники мають сучасні наукові розробки та обладнання, створені в Україні. Практичний досвід їх застосування в газовій галузі підтверджує їх високий рівень якості та надійності, відповідність кращим міжнародним стандартам. При цьому багато з них у рази дешевші, ніж закордонні аналоги, підкреслюють експерти. Представники УСПП підкреслюють свою підтримку Уряду в питанні залучення іноземних інвестицій у проекти, пов'язані з модернізацією української ГТС. При цьому вони відстоюють необхідність максимально широкого використання напрацювань національних товаровиробників при здійсненні модернізації української ГТС. За даними НАК «Нафтогаз України», загальна вартість реконструкції української ГТС оцінюється в 5,3 млрд. дол. США. Такі інвестиції дозволять забезпечити транзит газу до Європи обсягом 145 млрд. куб. м на рік до 2030 року.
0 Коментарі