Про особливості подання та розгляду звернень споживачів
На перший погляд – написати звернення дуже легко. Однак існують певні вимоги чинного законодавства, про які споживачі не знають, або не звертають уваги. Купуючи товар, людина здебільшого не задумується над тим чи потрібен їй чек. Більше того – частина людей, сподіваючись «на краще», вважає, що чек їй просто не потрібен. Побутує інша думка: «а що воно дасть? і так нічого не доб’єшся». А трапляється, людині просто лінь (нібито то «немає часу») відстояти свої права. Наголошуємо: подібні думки і твердженнях помилкові.
Звісно, існує процедура, яку необхідно пройти у випадку порушення прав споживача. Таким чином, найперше, що необхідно знати споживачеві: при кожній покупці вимагайте розрахунковий документ. Купуючи продукцію або замовляючи послугу Ви тим самим укладаєте договір.
Договір – усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція. Підтвердження вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном або іншими документами.
На кожному з цих документів має бути зазначено: назва суб’єкта господарювання (прізвище ім’я по батькові підприємця або назва юридичної особи), фактична адреса місця здійснення діяльності (не адреса реєстрації підприємця чи підприємства а саме об’єкту торгівлі чи надання послуги, магазину, майстерні тощо), перелік продукції, ціна за одиницю продукції та загальна вартість. Все це має бути підкріплено підписом продавця та печаткою (якщо така є у підприємця).
Звертаємо вашу увагу на те що суб’єкти господарювання часто видають накладну замість чека, пояснюючи, що іншого документу немає. Однак, накладна є бухгалтерським документом, вона призначена для обліку товару між суб’єктами господарювання і є дійсною лише за наявності підтверджуючого розрахункового документа. Без розрахункового документа накладна є звичайним переліком пропонованої Вам продукції чи послуг та їх вартості. Отже, до накладної обов’язково повинен додаватись розрахунковий документ.
Друге, що необхідно знати: у випадку виявлення недоліків, які виникли з вини виробника (протягом гарантійного терміну) або придбаний товар належної якості не задовольнив споживача за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням, протягом чотирнадцяти днів, не враховуючи дня покупки, споживач звертається до продавця (виконавця) з метою повернення такого товару. Практика свідчить – найкраще робити це у письмовій формі.
Претензію до суб’єкта господарювання необхідно писати у двох екземплярах. На другому відповідальна особа (продавець, адміністратор тощо) повинен поставити відмітку про одержання даного звернення від споживача. У випадку, якщо продавець не хоче отримувати листа або не хоче поставити відмітку, дане звернення необхідно надіслати поштою, листом з повідомленням про вручення.
Письмове звернення до суб’єкта господарювання є підтвердженням того, що споживач звертався з певними вимогами. При розгляді звернення працівниками управління захисту споживачів дане звернення до суб’єкта господарювання буде додатковим аргументом для позитивного вирішення проблемного питання.
Нагадуємо – термін розгляду звернення громадян згідно Закону України «Про звернення громадян» ст.20 не може перевищувати 45 днів.
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями. Анонімні звернення розгляду не підлягають.
Якщо у зверненні не буде зазначено інформації про господарюючого суб’єкта та повної юридичної адреси, управління не зможе отримати дозвіл центрального органу виконавчої влади та відповідно провести позаплановий захід з метою встановлення фактів порушень, що заявлені у зверненні. Окрім відомостей про суб’єкта господарювання (повного найменування та юридичної адреси), до звернення необхідно додати розрахунковий документ або договір (за наявності).
У разі порушення суб’єктами господарювання прав споживачів, визначених чинним законодавством, за допомогою звертайтесь до управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області за телефоном: (0342)53-48-66; 53-45-53, або за адресою: вул. Січових Стрільців,15, м. Івано-Франківськ.
0 Коментарі