Сергій Квіт: Зміна мережі навчальних закладів – це одна із частин реформи освіти
У нараді взяли участь заступник Міністра освіти і науки Павло Полянський, заступник Міністра-керівник апарату Олег Дерев’янко, керівники та фахівці департаментів МОН.
Під час селекторної наради Сергій Квіт підкреслив важливість розуміння процесу реформ в освіті. «Ми маємо негативну спадщину з радянських часів і якщо ми реформуємо освіту, всі її рівні, то одна із частин реформи – це зміна мережі закладів освіти», – наголосив Міністр освіти і науки.
Міністр звернув увагу на реформування мережі вищої освіти. За словами Сергія Квіта, ще в минулому році МОН звернулося до всіх областей з проханням разом з представниками закладів вищої освіти проаналізувати відповідність закладів професійним критеріям. Не отримавши пропозицій з регіонів, Міністерство самостійно реорганізувало деякі ВНЗ. «Ми закрили понад 75 вищих навчальних закладів або їх філій по всій Україні. Передусім, це філії різних приватних навчальних закладів, які в своїй більшості не проводили навчальний процес. І про це знали в тих областях, де вони були розташовані», – повідомив Міністр.
Сергій Квіт зазначив, що в цьому році кількість абітурієнтів у вищих навчальних закладах зменшилась у порівнянні з останніми роками і це пов’язано з демографічною ситуацією. «В цьому році ми зменшили кількість місць держзамовлення, але лишилася та сама сума грошей, які були виділенні з Державного бюджету. Тобто зі студентами прийде більше грошей, аніж раніше», – підкреслив Міністр.
За словами Сергія Квіта, в кожному обласному центрі повинні бути сильні університети. Як пояснив Міністр, нехай їх буде менше, але ці заклади будуть крупніші та сильні та їм легше буде виживати та розвиватися.
Міністр освіти і науки звернув увагу на реформу професійної освіти. Зокрема, Міністр повідомив, що МОН підготовлено законопроект «Про професійну освіту». Відповідно до цього проекту закону, Міністерство пропонує запровадити регіональний багатопрофільний центр професійної освіти, який може об’єднати всі заклади цього спрямування в окремій області. Відповідно до потреб регіону в області може бути створено 2 або 3 таких центри. Міністр пояснив, що таким чином залишаться кілька десятків закладів професійної освіти замість 1400 професійно-технічних училищ та технікумів, що існують зараз. «Сьогодні значна кількість коледжів або технікумів стали частиною вищих навчальних закладів та втратили зв'язок з ринком праці»,- пояснив Сергій Квіт. Міністр зазначив, що сьогодні професійно-технічні навчальні заклади повинні визначитися з тим, чи залишатися у вищій освіті та відповідати вимогам Закону «Про вищу освіту», чи стати професійним закладом та мати безпосереднє відношення до ринку праці.
Сергій Квіт наголосив, що одна з основних ідей законопроекту «Про професійну освіту» – це децентралізація управління. «Прийняття важливих рішень повинно відбуватися саме на рівні області. Для цього на рівні області будуть створюватися ради стейхолдерів – зацікавлених у випускниках закладів професійної освіти», – додав Міністр. За словами Сергія Квіта, до цих рад увійдуть представники закладівпрофтехосвіти, місцевої влади, працедавців, державних та комерційних підприємств регіону, які вирішуватимуть щодо необхідних регіону професій. «Ми пропонуємо всі важливі рішення віднести на рівень області, де видно всі перспективи індустрії», – підсумував Міністр.
Під час селекторної наради Сергій Квіт також звернув увагу на вирішення нагальних питань в загальній середній освіті. Як повідомив Міністр, за п'ятнадцять останніх років кількість учнів шкіл зменшилася майже вдвічі – з 6,8 млн. в 1999 році до 3,8 млн. в 2015 році. Сьогодні мережа загальних середніх освітніх закладів налічує 17,6 тисяч шкіл, 68 % яких розташовані у сільській місцевості, де навчаються 1,3 млн. учнів. За словами Сергія Квіта, за останні п’ять років кількість вчителів також за останні роки скоротилася на 21%.
Міністр зазначив, що фінансування одного учня обходиться державі в середньому приблизно 8,9 тисячі гривень на одну дитину, але в окремих школах ця сума зростає до 50 тисяч. «В таких школах не може бути ніякої якісної освіти, а отже, діти не зможуть претендувати на те, щоб стати студентами», – наголосив Сергій Квіт та закликав представників обласних державних адміністрацій звернути увагу на малокомплектні школи.
Якщо кількість загальних освітніх навчальних закладів І ступеня (початкова школа), де навчалося менше 10 учнів, скоротилася за п’ять років майже вдвічі, то кількість шкіл І-ІІ ступеня (до 9-го класу) та І-ІІІ ступеня (до 11-го класу) з кількістю від 40 до 100 учнів, зросла.
Сергій Квіт наголосив, що початкова школа повинна знаходитися там, де мешкає дитина, а старша, де є необхідна матеріально-технічна база та фахівці. «Маленькі школи неможливо на належному рівні забезпечувати кадрами та обладнанням, а це впливає на якість навчання», – пояснив Міністр.
Сергій Квіт зазначив, що питання оптимізації необхідно вирішувати комплексно та підкреслив значення програми «Шкільний автобус». Зокрема, сьогодні на цю програму МОН має 42 млн. гривень, а 64 одиниці автотранспорту буде надано Фондом регіонального розвитку для Житомирської, Вінницької та Дніпропетровської областей.
Окрім того, Урядом затверджено рішення щодо використання коштів освітньої субвенції на придбання шкільних автобусів і капітальні видатки, якщо місцева влада не має заборгованостей.
0 Коментарі