„ Права громадян-споживачів електричної енергії при постачанні електричної енергії ».
Відповідно до Закону України «Про електроенергетику» № 575/97-ВР від 16.10 1997 р. із змінами і доповненнями (далі – Закон), енергопостачальники зобов'язані забезпечувати надійне постачання електричної енергії згідно з умовами ліцензій та договорів.У разі відпуску електричної енергії, параметри якості якої знаходяться поза межами показників, зазначених у договорі на користування електричною енергією, енергопостачальник несе відповідальність у розмірі двадцяти п'яти відсотків вартості такої електроенергії (ч. 11 ст. 24 Закону).
Стаття 25 Закону передбачає право споживачів на отримання електричної енергії, якісні характеристики якої визначені державними стандартами, відшкодування збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав, згідно з законодавством.
Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм реалізації захисту цих прав регулюються цим Законом, законами України "Про захист прав споживачів", "Про захист економічної конкуренції", "Про енергозбереження", іншими нормативно-правовими актами.
Відносини між громадянами (побутовими споживачами електричної енергії) та енергопостачальником регулюються Правилами користування електричною енергією для населення із наступними змінами та доповненнями (далі – ПКЕЕН), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 1357 від 26.07.1999р.
Відповідно до п. 38 ПКЕЕН, енергопостачальник зобов'язується:
· забезпечувати надійне постачання електричної енергії згідно з умовами ліцензій та договором;
· надавати інформацію про послуги, пов'язані з електропостачанням, та про терміни обмежень і відключень;
· гарантувати безпечне користування послугами, пов'язаними з електропостачанням, за умови дотримання споживачами вимог правил безпечної експлуатації внутрішньої електромережі, електроустановок та побутових електроприладів;
· розглядати звернення та претензії споживача щодо надання послуг, пов'язаних з постачанням електричної енергії, та приймати з цього приводу рішення у терміни, передбачені законодавством;
· приймати письмові та усні повідомлення (у тому числі засобами зв'язку) споживачів щодо порушення електропостачання або порушення параметрів якості електричної енергії, а також вживати заходів до відновлення електропостачання та приведення показників якості у відповідність з вимогами нормативних документів, тощо.
Водночас, відповідно до п. 41 ПКЕЕН, споживач електричної енергії має право на:
· отримання інформації щодо якості електричної енергії, тарифів (цін), порядку оплати, умов та режимів її споживання;
· отримання електричної енергії, якісні характеристики якої визначені державними стандартами;
· відшкодування згідно із законодавством збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав;
· якісне обслуговування енергопостачальником електричних мереж і приладів обліку, тощо.
При невиконані енергопостачальником вище вказаних зобов’язань, пункти 49, 50, 51, 52 ПКЕЕН регулюють процедуру пред’явлення претензій споживачем до енергопостачальника.
У разі порушення енергопостачальником умов договору споживач викликає представника енергопостачальника для складання та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються терміни, види, відхилення показників з надання послуг тощо (форматипового акта-претензії наведенау додатку 2 до ПКЕЕН).
Акт-претензія складається споживачем та представником енергопостачальника і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника енергопостачальника протягом 3 днів з дня звернення у містах або 7 днів – у сільській місцевості споживач має право скласти акт-претензію у довільній формі. У разі відмови представника енергопостачальника від підписання акта, акт вважається дійсним, якщо його підписали не менше ніж три споживачі або споживач і виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоврядування.
Акт-претензія споживача подається енергопостачальнику, який у 10-денний термін усуває недоліки або надає споживачеві обгрунтовану відмову щодо задоволення його претензій.
У разі відмови енергопостачальника провести необхідні заміри параметрів якості електричної енергії споживач має право сам організувати проведення таких замірів. Проводити заміри параметрів якості електроенергії може організація, яка має відповідні повноваження або дозволи. У цьому випадку енергопостачальник повинен відшкодувати витрати споживача.
В разі не вирішення спірних питань між енергопостачальником та споживачем, рекомендуємо письмово звернутися до інформаційно-консультаційного центру ПАТ «Прикарпаттяобленерго» за адресою : 76000, м. Івано-Франківськ, вул. Грушевського 17, тел. (0432) 773024, 710885, де Ваше звернення буде комісійно розглянуто у відповідності до Закону України «Про звернення громадян» за участю представників інспекції Держенергонагляду, територіального представництва Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики в Івано-Франківській області ( НКРЕ) та електропостачальної організації.
Інспекції Держенергонагляду в Івано-Франківській області
Стаття 25 Закону передбачає право споживачів на отримання електричної енергії, якісні характеристики якої визначені державними стандартами, відшкодування збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав, згідно з законодавством.
Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм реалізації захисту цих прав регулюються цим Законом, законами України "Про захист прав споживачів", "Про захист економічної конкуренції", "Про енергозбереження", іншими нормативно-правовими актами.
Відносини між громадянами (побутовими споживачами електричної енергії) та енергопостачальником регулюються Правилами користування електричною енергією для населення із наступними змінами та доповненнями (далі – ПКЕЕН), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 1357 від 26.07.1999р.
Відповідно до п. 38 ПКЕЕН, енергопостачальник зобов'язується:
· забезпечувати надійне постачання електричної енергії згідно з умовами ліцензій та договором;
· надавати інформацію про послуги, пов'язані з електропостачанням, та про терміни обмежень і відключень;
· гарантувати безпечне користування послугами, пов'язаними з електропостачанням, за умови дотримання споживачами вимог правил безпечної експлуатації внутрішньої електромережі, електроустановок та побутових електроприладів;
· розглядати звернення та претензії споживача щодо надання послуг, пов'язаних з постачанням електричної енергії, та приймати з цього приводу рішення у терміни, передбачені законодавством;
· приймати письмові та усні повідомлення (у тому числі засобами зв'язку) споживачів щодо порушення електропостачання або порушення параметрів якості електричної енергії, а також вживати заходів до відновлення електропостачання та приведення показників якості у відповідність з вимогами нормативних документів, тощо.
Водночас, відповідно до п. 41 ПКЕЕН, споживач електричної енергії має право на:
· отримання інформації щодо якості електричної енергії, тарифів (цін), порядку оплати, умов та режимів її споживання;
· отримання електричної енергії, якісні характеристики якої визначені державними стандартами;
· відшкодування згідно із законодавством збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав;
· якісне обслуговування енергопостачальником електричних мереж і приладів обліку, тощо.
При невиконані енергопостачальником вище вказаних зобов’язань, пункти 49, 50, 51, 52 ПКЕЕН регулюють процедуру пред’явлення претензій споживачем до енергопостачальника.
У разі порушення енергопостачальником умов договору споживач викликає представника енергопостачальника для складання та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються терміни, види, відхилення показників з надання послуг тощо (форматипового акта-претензії наведенау додатку 2 до ПКЕЕН).
Акт-претензія складається споживачем та представником енергопостачальника і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника енергопостачальника протягом 3 днів з дня звернення у містах або 7 днів – у сільській місцевості споживач має право скласти акт-претензію у довільній формі. У разі відмови представника енергопостачальника від підписання акта, акт вважається дійсним, якщо його підписали не менше ніж три споживачі або споживач і виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоврядування.
Акт-претензія споживача подається енергопостачальнику, який у 10-денний термін усуває недоліки або надає споживачеві обгрунтовану відмову щодо задоволення його претензій.
У разі відмови енергопостачальника провести необхідні заміри параметрів якості електричної енергії споживач має право сам організувати проведення таких замірів. Проводити заміри параметрів якості електроенергії може організація, яка має відповідні повноваження або дозволи. У цьому випадку енергопостачальник повинен відшкодувати витрати споживача.
В разі не вирішення спірних питань між енергопостачальником та споживачем, рекомендуємо письмово звернутися до інформаційно-консультаційного центру ПАТ «Прикарпаттяобленерго» за адресою : 76000, м. Івано-Франківськ, вул. Грушевського 17, тел. (0432) 773024, 710885, де Ваше звернення буде комісійно розглянуто у відповідності до Закону України «Про звернення громадян» за участю представників інспекції Держенергонагляду, територіального представництва Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики в Івано-Франківській області ( НКРЕ) та електропостачальної організації.
Інспекції Держенергонагляду в Івано-Франківській області
0 Коментарі